Александър Крунев 30 години на оперната сцена

Годишнината беше отбелязана със 100-тен спектакъл в Русенската опера

На 31 май, от 19 часа в Русенската опера певецът баритон Александър Крунев чества 30 години на сцената със специален 100-тен спектакъл в ролята на Риголето от едноименното произведение на Джузепе Верди. В спектакъла участваха още: Петър Костов в ролята на Херцога, Диана Букур (Румъния) в ролята на Джилда, Момчил Миланов в ролята на Спарафачуле и Петя Цонева в ролята на Мадалена.
Александър Крунев е роден през 1962 година в град София. Той завършва Държавната музикална академия „Панчо Владигеров“ – София през 1990 година. Учил е при големите български певци Сабин Марков, Никола Николов и Гена Димитрова. Неговият дебют на сцената на Държавна опера – Пловдив е същата година в ролята на Жорж Жермон от „Травиата“. От 1990 до 2013 е солист последователно на Държавна опера – Пловдив и Националната опера и балет – София. В момента Александър Крунев е солист на Държавна опера Бургас, Държавна опера Русе и Държавна опера Стара Загора. В тези опери той изпълнява баритонови партии от „Севилският бръснар” на Росини; „Любовен еликсир”, „Лучия ди Ламермур” на Доницети; „Набуко”, „Ернани”, „Риголето”, „Трубадур” на Верди; „Мадам Бътерфлай”, „Турандот” на Пучини и др. Постоянен гост е на всички оперни театри в България. Пял е на сцените на Дойче опер-Берлин и Берлинска филхармония, Гастролирал е в Италия, Германия, Франция, Холандия, Белгия, Англия, Дания и др. Така за тридесет години Александър Кунев се утвърждава като един от най-добрите български оперни певци – баритони.
Относно историята на операта „Риголето“ трябва да се каже, че Виктор Юго е един от любимите автори на Верди и освен „Ернани“, Верди е имал намерение да пише опери и върху други произведения като „Кромуел“, „Марион Делорм“, „Рюи Бла“ на френския писател. Докато работи над „Ернани“ у композитора се заражда идеята да напише опера върху драмата на Юго „Кралят се забавлява“. Първото заглавие на операта е „Проклятието“. Цензурата обаче налага промяна както в заглавието, така и в либретото. Известен е комичен случай, когато полицейски началник си позволява да предложи на автора на либрето, Пиаве, идея за изменение на текста. Пиаве решава изцяло да промени съдържанието, но Верди държи основният замисъл да остане същият. В резултат на натиска на цензурата са променени имената и мястото на действието. Така крал Франциск I става Херцога на Мантуа, а шутът Трибуле – Риголето. (Отначало е бил наречен Трибулето, но по-късно става Риголето, произтичащо от френското риголо – шегобиец). Виктор Юго не е съгласен с тези промени, казвайки, че е изменен основният замисъл на драмата му, обаче Верди е на мнение, че нейната изобличителна сила с нищо не отстъпва на драмата.
Първата постановка на „Риголето“ на Верди е реализирана у нас през 1920 г. от диригента М. М. Златин и режисьора И. Иванцов.
Д-р Никола БЕНИН

Оставете първия коментар към "Александър Крунев 30 години на оперната сцена"

Напишете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.


*