Да запълним белите петна в историята на комикса! – 6

Важни щрихи към появата на съвременния комикс

Днес, Аз, Магазинеръ Маринов ще ви запозная с интересни факти от историята на комикса по света – в съвременната си форма на изразяване… И така… За разлика от споровете и разногласията за бащинството на комикса в така наречения му „ранен вид“ или „ранен комикс“, за неговата поява в съвременната му форма, изследователите, с малки изключения, са единодушни, че заслугата за това има американецът Ричард Аутколт (1863 – 1928 г.). През 1896 година (в някои проучвания и 1897 година) той създава рисуваната поредица „На Хогановата уличка“ с главен герой Йелоу Кид, Жълтото момче (или Жълтото хлапе), която излиза в една неделна притурка на вестник „Ню Йорк Уърлд“. Интересното при творението на Аутколт е това, че той за първи път добавя в рамките на своите рисунки (картинки) балончета, в които предава текста, съдържащ пряката реч на персонажите. Дотогава тя се е давала под всяка комиксова рамка, заедно с авторовата. Преди това Ричард Аутколт рисувал т.нар. „гаг пенел“ или гегови квадрати, в които били включени различни карикатури под общ сюжет, представени в голям квадрат, заемащ 1/2 вестникарска страница. След като „изобретил“комиксовия балон, успоредно с това, той разбил големия квадрат на множество малки рамки във водоравен и вертикален ред. Така се е оформила и първата комиксова страница, позната ни днес като комиксовстрип или комиксово фолио.

„Жълтото момче“

Кратко описание- дребно, плешиво китайче, с големи щръкнали уши и с невинен поглед.
Облекло – дълга жълта нощница.
Място на обитаване – нюйоркските улици.

Появата на „Жълтото момче“ се приема с изненадващ успех. Тиражът на „Ню Йорк Уърлд“ се вдига неколкократно. От западащ вестник той става един от лидерите в американското медийно пространство. От тогава тръгва и формирането и утвърждаването на комикса като средство за комуникация. Това е една от най-главните предпоставки само след около три десетилетия комиксовият жанр (определян като такъв и на литературата, и на киното, и на изобразителното изкуство и т.н…) да се утвърди като самостоятелно изкуство – Деветото…

„Жълтото момче“ и войната между вестниците

Появата на Жълтото момче от комикса „На Хогановата уличка“ по страниците на вестник „Ню Йорк Уърлд“, собственост на Джоузеф Пулицър, предизвиква огромна завист сред издателите на останалите нюйоркски вестници. Започва яростна борба на наддаване – кой да притежава Жълтия малчуган и автора му. В крайна сметна печели само един и това е небеизвестният за времето си вестникарски магнат Уилям Рандолф, който купува Аутколт и „приютява“ на страниците на своя вестник „Ню Йорк Джърнал“ комикса „На Хогановата уличка“. Макар и решен на всичко Джоузеф Пулицър не може да си позволи да наддаде повече от появилия се конкурент в лицето на Рандолф, затова прибира кротко знамената на войната и се примирява с осигуреното си право да продължи приключенията на Жълтото момче на страниците на вестника си, само, че – рисувано от друг художник – Джордж Лъкс. Ричард Аутколт нямал нищо против, като смятал, че единствено неговото хлапе се приема от публиката и това наистина се оказало вярно. Талантливият Лъкс обаче не успял да влезе в ролята на продължител на приключенията на малчугана на страниците на първородния му вестник „Ню Йорк Уърлд“. В тази връзка италианският комиксолог Орнесте Дел Буоно споделя пред читателите на списание „Еуропео“ (Милано), че „на Йелоу Кид се паднала честа (или безочието) да даде името си на „жълтата преса“ или скандалната журналистика…“. Изследователят несъмнено е имал предвид скандалното наддаване за притежанието на комиксовия герой и правата върху неговото тиражиране…

Ако имате информация за интересни или непознати факти за развитието на жанра у нас, пишете ни!
Николай МАРИНОВ-МАРЧЕЛО

Оставете първия коментар към "Да запълним белите петна в историята на комикса! – 6"

Напишете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.


*