Костадин Костадинов: Новият учебник по родинознание се търси най-много от нашите сънародници зад граница

Костадин Костадинов
Родинознание

Родинознание

На децата се предлага история под формата на суха материя, пълна с фалшиви и неверни факти

– Г-н Костадинов, как се роди идеята да бъде създаден новият учебник по Родинознание за ученици от I до IV клас?
– От необходимостта моите деца да изучават истинската българска история, а не тази, която в момента на нас, или по-скоро на тях им се предлага в училище под формата на суха материя, пълна с фалшиви и неверни факти.

Колко време отне създаването му ?

– От порядъка на половин година, защото започнах да работя по него в края на февруари месец. Естествено, тъй като имах работа и в музея, ангажиран съм и като общински съветник, доста, доста време ми трябваше. В извънработно време съм го правил, в почивните си дни и така-нататък. Много време отне и самият предпечат, защото трябваше да се измисли какво точно да представлява. И тук искам да благодаря много на моя приятел Илия Вълчев, който направи предпечата. В крайна сметка реших, че е хубаво да дам възможност на един човек, който не е историк, да търси картинките и портретите, които според него най-добре биха илюстрирали историческите събития. Аз му отбелязах моментите, събитията и личностите, които смятам, че трябва да бъдат посочени и илюстрирани, охарактеризирани визуално, а пък вече на него оставих да избере какви точно да бъдат, откъде да ги намери. Това отне доста време, може би два месеца и накрая учебникът беше готов в края на август.

– 5000 бройки?
– Беше. Тиражът от 5000 бройки свърши на 2 септември. За 4 дни се изчерпа.

– Има ли някакъв показател от интернет колко са изтеглени?
– Само на моя блог броячът показва близо 400 000 тегления, като в началото, още в първия ден имаше блокиране, защото страшно много хора се опитвали по едно и също време да влязат в системата, в резултат на което системата на дроп бокс блокира. Аз получих писмо, с което ме караха да удостоверя, че не съм хакерска програма, че съм реална личност и т.н. , защото са го отчели като някаква хакерска атака. Сега съм пуснал и вторият файл, който е за предпечат. Той може да бъде изтеглен и всеки да си го отпечата сам. Подготвям втори тираж, но той, дори и утре да излезе, вдругиден ще свърши, защото само заявките в момента сигурно са за около 4000 – 5000 бройки. На практика, като го изтегля от печатницата за два дни свършва. Затова реших да дам възможност на всеки, който иска, да си го изтегли, да го отпечата като учебник с качеството на първия тираж. Което е най-важно специално за българите в чужбина, защото там много трудно се изпращат. Аз нямах възможност да им изпращам. Молих ги те да ми изпращат за българските училища в САЩ, в Мексико, където пратихме. Да ви кажа случая с Мексико. Жената ни прати писмо, съответно аз я помолих да даде адрес на нейни приятели в България. Тя даде на нейни роднини във Видин. Изпратихме ги във Видин, откъдето ги изпратиха в Мексико и получихме така да се каже съобщение, че пътуват. Още не са пристигнали.

– Т.е. училищата зад граница също ще имат този учебник?
– Имат доста вече. Тези, които нямат, могат да си изтеглят файла и да си го принтират, в смисъл да го отпечатат в някаква печатница и да имат учебниците на място. Интересът е безспорно голям.

Родинознание

Родинознание

– Отзивите какви са? Някакви по-впечатляващи коментари?
– Аз не искам да споменавам впечатляващи коментари, защото все пак леко неудобно гледам на това, че са доста хвалебствени, а пък аз честно казано не очаквах такава реакция. А и не съм го направил за това. Направих го в израз на безсилие и това много пъти го казвам. Нали се сещате, че не ми е било мечта да седя в свободното време и да се занимавам с това. Даже в един момент започнах да съжалявам, когато го казах в средата на януари, когато смениха Тодор Танев и назначиха на негово място Кунева .Стана ми ясно че българското образование е вкарано вече не в 9-а ами 59-а глуха, щом назначават човек, който нищо не разбира от образование за министър. Очевидно е, че това не е приоритет и че там ще се върви в посока на унищожаване на българското образование и пълното дегенериране на децата до превръщането им в една скотска биомаса без национално самосъзнание. Тогава, всъщност единственото, което ми оставаше, след като се бях срещал с три поредни министъра, беше да напиша като учител, защото и аз съм учител по професия, като историк и като родител да направя това, което мога да направя за собствените си деца, а пък покрай тях – и за другите. Честно казано, тогава не знаех откъде ще намеря пари за учебника, защото преди всичко големият въпрос беше да го напиша. После благодарение на Фондация „Българска памет” учебникът успя да види бял свят и се случи нещо, което аз не очаквах, че ще стане – този огромен интерес. Мислех, че ще раздам няколко хиляди бройки на хора, които ще пишат в интернет, във Фейсбук, по имейла и т.н. и че ще имам останали 1000 бройки, които ще мога да раздам на първия учебен ден във Варна и в Добрич, защото във Варна живея, а в Добрич работя. Обаче, оказа се, че бройката свърши за 4 дни. Не само че ми писаха във Фейсбук, писаха ми и във втория профил във Фейсбук, писаха и на мои приятели във Фейсбук, звъняха ми по телефона, по служебния телефон, на стационарния телефон, на телефоните в музея във всички сгради, на телефоните на мои колеги, на телефоните на мои роднини.

– Оказва се, че интересът е безспорен?
– Беше една тотална кръгова обсада в продължение на няколко дни, докато успея да отговоря. Имаше моменти, в които отварях профила си във Фейсбук и имах 300 – 400 непрочетени съобщения, можете да си представите. Не съм спал буквално, за да мога да отговоря на всички, но поне съвестта ми е чиста – на всички съм отговорил, дори и на тези, на които не можах да пратя, защото той свърши, но на всеки съм отговорил.

– Да кажем така: учебникът дава по-вярна и правилна посока за изучаване на българския род и история, да споменем три много важни и съществени факта, които в другите „казионни” учебници ги няма…

Костадин Костадинов

Костадин Костадинов

– Не, аз няма да спомена три. Мога да спомена 7, защото това са нещата, които в крайна сметка трябва да знае всеки от нас, не само децата, но и ние, българите, защото не ги пише в учебниците. Аз съм ги сложил на гърба. Между другото, това е идея на основния дарител за излизането на учебника д-р Милен Врабевски. Той, като го прочете, имаше забележки, които бяха поправени, разбира се. Така учебникът стана още по-добър. Но интересното е, че той каза: да знаеш, липсва ми едно нещо. Вътре всичко е много хубаво, обаче все пак ми липсват основните послания, основните точки, основните неща, които трябва да знае всяко дете. И аз тогава си казах: Да, бе, а това го няма в нашите учебници. Но той пък, бидейки непедагог, разсъждава по друг начин и аз наистина сега се замислих, че би било хубаво да бъде във всеки учебник, независимо дали е история, дали е математика и каквото и да било.

– Кое е записано на първа позиция?
– Това са 7 неща, които всеки трябва да знае:
Първо: България е най-старата държава в Европа, носеща едно и също име от своето основаване до днес – няма го в учебниците. Не само за децата от III и IV клас. Няма го въобще в българските учебници по история.
Второ: Няколко века България е една от трите най-големи и силни държави в Европа. Това се отбелязва само с по едно изречение при Хан Крум, но истината е, че не е само при него.
Трето: Ние, българите, сме дали писменост на над 300 млн. души по света. Днес на българската азбука или кирилицата, както е по-известна, пишат 102 народа. Никъде никой не го отбелязва. Нещо повече: не само че не се отбелязва, ами периодично, като дойде 24 май, тук-там се споменават разни нещастници, които започват да обясняват как трябвало да се премахне кирилицата и да се приобщим към цивилизования свят и да започнем да пишем на латиница. Да ги жалиш китайците, японците и индийците, тия глупави хора, които си пишат още на йероглифите, които никой друг освен тях не разбира!
Четвърто: Българският народ е сред най-старите в света.
Пето: Българският език е сред най-старите писмени езици в света. Малко хора знаят, че в крайна сметка е бил в продължение на около 400 години официален писмен, пък и говорим език на цяла Източна Европа. Както латинският е бил в Западна Европа, на изток, в Източна Европа, този език е бил старобългарският.
Шесто: Българските светци Кирил и Методий са обявени за покровители на Европа. Европа има трима покровители. Единият е св. Патрик, който е ирландец, разпространил католицизма в Западна Европа. Другите двама са Кирил и Методий, които са български светци.
Седмо: Българският народ е създател на една от 12-те цивилизации в човешката история – това не съм го казал аз. Това го е казал и написал един от най-великите световни историографи Арнолд, бащата на модерната историография през XX век, който, общо взето, разпределя и определя развитието на човешката история на 12 големи цивилизации, като една от тях, той казва, че е славяно-византийската цивилизация, на която създатели са българите. Така или иначе, нашият народ е създател на една цивилизация, която всъщност продължава да съществува, въпреки че към настоящия момент ние сме готови да се отречем от собственото си историческо минало. Да бъдем накарани да се откъснем от него.

– Ще учат ли децата по този учебник в училище?
– Ще учат и то на много места ще учат. Аз искам да кажа, че най-вероятно почти няма да има училище, в което да няма такъв учебник. Друг е въпросът, че ако ме питате дали ще бъде одобрен от МО, отговорът е няма да бъде, въпреки че отговаря на всички, на абсолютно всички педагогически изисквания. Защото, пак повтарям, аз съм педагог по образование, учил съм методика и гледах към настоящия момент какви са изискванията по отношение на съдържанието, но той не отговаря на едно основно изискване, което е заложено в учебните планове и програми за III и IV клас. Този учебник възпитава в български дух, а в нашите учебни планове и програми е записано, че трябва да се възпитава в духа на европейските ценности , на мултикултурализма, на толерантността, на разнообразието на всички останали съвременни глупости и антибългарски идеологически постулати, с които пълнят главите на дечицата! Как такъв един учебник ще влезе в образователната ни система! Един учебник, който още с първото изречение много впечатляваше хората. Знаете ли, докато отваряха, казваха: Я да видим дали пише така, защото много бързо стана известно, че първото, по-скоро първите две изречения са: „Нашата държава е България. Тя се нарича така, защото е основана от нас, българите, и е населена с българи”. Точка. Хора, които идваха тук, се смееха като малки деца и викаха: Ей, браво на вас, написали сте го! И аз не мога да повярвам и викам: „Вие се радвате на това, че сме написали, че България се нарича България, защото е основана от българите и в нея живеят българи? Ами да, казваха, то вече никъде не можеш да го срещнеш. Нас навсякъде ни слагат като един от многото народи в собствената ни държава. Нали разбирате, че това е идеята на българското образование – то не е българско. То по дух, по система, по съдържание не е българско. Вземете един учебник от сегашните, сложете го в съседна нам държава и няма никакъв проблем – те могат да си преподават и там, просто няма нищо българско в тях.

Интервюто е публикувано в бр. 38-39 и 40-41.

Оставете първия коментар към "Костадин Костадинов: Новият учебник по родинознание се търси най-много от нашите сънародници зад граница"

Напишете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.


*