Самоводската чаршия в Търново стана царството на ментетата

Прилича на смесица между нашенски битак, Капалъ чарши и китайски пазар в Шанхай

 В туристическите справочници Самоводската чаршия се описва като един от символите на Велико Търново. В средата на XIX век тук е имало ханове, работилници, търговски и занаятчийски дюкяни. Днес някогашният пазар е обособен като музеен обект, а идеята е в него туристите да се потопят отново във възрожденската атмосфера на Търновград. Това обаче е невъзможно!

Наред с десетината стари занаятчийски дюкяни, в които се продават произведени ръчно и на място предмети от бита на българина, на Чаршията са се настанили двойно повече търговски обекти, които убиват всичко автентично.

Това са магазини за сувенири и антики, които превръщат туристическия обект в смесица между нашенски битак, Капалъ чарши и китайски пазар в Шанхай

Спорно е дали мястото на антиквариатите с изложените по витрините им предмети от Втората световна война и социализма е точно на възрожденската Самоводска чаршия… По-важно обаче, е че в тези магазинчета за вехтории се предлагат фалшификати и ментета. В един от обектите са изложени пръстени с „мъртвешката глава”, носени от нацистите по времето на Хитлер, както и други предмети с пречупени кръстове. Оставяме въпроса дали въобще е допустима продажбата на символи от онова злокобно време. В много държави продажбата на свастики е забранена. На въпроса автентични ли са нацистките пръстени, продавачът отговаря, че не са. Прави му чест, че не се опитва да лъже, но какво правят тогава те в един антиквариат.

В друг магазин се търгуват монети от времето на австро-унгарския император Франц Йосиф, по 20 лв. парчето. Прави впечатление, че монетите са чисто нови. Според нумизмати те са препечатка и менте. Туристи се съмняват и в автентичността на бюстчетата на Ленин и Сталин, които се харчат по 200 – 300 лв. парчето.

Наред с антиквариатите, където заблуждават туристите, не по-различно е положението и в магазините за родни сувенири, които са натъпкани с китайска стока. Преспапиета, ключодържатели, отварачки за бира и тирбушони с изображенията на най-известните наши културно-исторически забележителности, както и мускалчета с „розово масло” акостират на Чаршията направо от корабите, идващи от Азия. Китайските майстори дтолкова са се усъвършенствали в имитацията, че скоро могат да започнат да рисуват и троянска керамика или икони.

На вносните стоки има съответните надписи Made in China, които обаче нашите търговци ловко отстраняват

Но не винаги успяват. Търговците разказват като легенда случая отпреди време, когато китайски турист си купил от Самоводската чаршия сувенир, преспапие с изображението на крепостта „Царевец“. Минути след като го взел обаче, азиатецът с крясъци се върнал обратно при търговеца. Оказало се, че нашенецът твърде непредвидило не е махнал от сувенира дребното етикетче с надпис указващ на английски език, че то е произведено в Китай. Можем да си представим чувствата на измамения китаец, когато разбрал, че на няколко хиляди километра от родината си, си е купил сувенир менте, призведен точно в Китай.

Заради ниските цени, които са в пъти под тези на оригиналните занаятчийски произведения, туристите масово пазаруват китайските боклуци. На фона на китайската инвазия, разположеният в началото магазин, в който се продават ориенталски килими, шалове и лампи, доста повече би подхождал на Капалъ чарши, а не на възрожденската Самоводска чаршия. В него обаче никой не се опитва да заблуждава клиентите.

На фона на цялата тази бъркотия,

малкото останали истински занаятчии на Чаршията се чувстват притиснати и задушени от нашествието на боклуците и ментетата.

Те са принудени да работят по 10 – 12 часа за да оцелеят. Продукцията им е качествена, изцяло ръчна изработка и затова по всички търговски закони и правила е нормално да е по-скъпа. В същото време обаче клиентите не търсят качество, а ниска цена. Занаятчиите имат и разходи за материал, наем за помещението, ел. енергия. И като платят всичко с останалите пари трябва да хранят семействата си. През последните години световната криза удари и техния бизнес. Майсторите обясняват, че идващите туристи са много като бройка, но покупателната им способност е твърде ниска.

„Най-често при нас идват баби и дядовци от старчески домове в Европа, азиатци които не познават културата ни и не се интересуват от нашата продукция. Те минават само транзит, снимат се на фона на къщите и си тръгват обратно с автобусите”, разказват занаятчиите. Работещи на Самоводската чаршия с половин уста признават, че са принудени да дават комисионна на водачите на туристическите групи. „Даваме, няма как. Иначе ще настроят чуждите организирани туристически групи да не купуват от нас, като им кажат, че продаваме скъпи некачествени стоки”, обясняват търговците.

Иван ГЕОРГИЕВ

Напишете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.


*